Innoveren dus - altijd al belangrijk geweest, en nu ook zeker.
Want de concurrentie wordt steeds mondialer en steeds intensiever. Natuurlijk is er, door de lagere arbeidskosten in grote delen van de wereld, prijsconcurrentie, maar ook op het gebied van innovatie moeten we steeds meer competitie verwachten - zie bijvoorbeeld de enorme ontwikkeling van Zuid-Korea en z'n ondernemingen. En natuurlijk ook de combinatie van lage prijzen en innovatie, de low-end disruption van onze markten, in de vorm van frugal innovation en reverse innovation of trickle-up innovation; producten en diensten die van alle opsmuk zijn ontdaan en gewoon doen waarvoor ze bedoeld zijn, tegen veel lagere kosten - zoals de Nano van het Indiase Tata. Hoewel Google en Apple nog steeds sterk scoren op innovatiekracht en succes, zullen Indiase en Chinese technologiebedrijven in de nabije toekomst stevig aan de poort rammelen. Volgens de jongste Tech 100 van Bloomberg's BusinessWeek (juni 2010) komen bedrijven uit deze landen namelijk heel sterk binnen. BYD staat op nummer 1 in de ranking, voor Apple! Dan volgen het Chinese Tencent Holdings, het Indiase Tata Consultancy, het Amerikaanse Priceline.com, Centurylink en Cognizant Tech en het Indiase Infosys Tech. De top-tien wordt afgesloten door het Japanse telecombedrijf Softbank.
Dus, zo vraagt The Economist van 29 januari 2011 zich af, "[a]s China and India become better at innovation, where will the good jobs come from in America and Europe?"
Goeie vraag! Gelukkig krijgen we ook een mooi antwoord: "Services, says Henry Chesbrough of the University of California. Forget the old obsession with products and technology, he insists. Already, services make up some four-fifths of the American economy, and some 60% in other OECD economies. The share in poor countries is much smaller. Citing many examples, from Amazon to GE, Mr Chesbrough shows how even stodgy industries like steel and industrial machinery are becoming knowledge industries. The key is to develop a platform of related services that engages customers with products. Motorola's Razr was a blockbuster mobile phone, but faltered because it failed to develop an ecosystem of services around it the way Apple did with its iPhone and App store. "Innovating in services is the escape route from the commodity trap," says Mr Chesbrough."
Henry Chesbrough, de 'uitvinder' van open innoveren, wijst ons met zijn nieuwe boek 'Open Services Innovation' de weg naar innovatief innoveren: service toevoegen, en beleving en community en co-creatie. Prachtige combi!
Hoe gaat uw WaardeRuimte er uit zien?
Er zijn nog geen reacties op "... en innovatief innoveren"