Na de Grote Recessie heeft het tot 2015 geduurd voordat onze Nederlandse economie weer op de omvang van vóór de recessie in 2008 uitkwam. In ons 2009-rapport ‘FutureShift: surfing the waves’ schreven wij al, midden in die Grote Recessie, dat het economische herstel naar onze inschatting langzaam en turbulent zou verlopen.
Maar die turbulente en slecht groeiende economie was maar één kant van onze visie; de andere kant was dat er fundamentele veranderingen met ingrijpende consequenties op gang zouden gaan komen. Uitvoerig beschreven wij 7 fundamentele trends – 7 grote golven naar ‘de’ nieuwe toekomst – waar organisaties, regio’s en landen op moeten inspelen, hun krachten en prioriteiten aan moeten verbinden. Eind 2009 schreef ik een scenario voor de weg naar onze nieuwe toekomst in 7 akten.
Inmiddels zijn we 7 (magere) jaren verder. Meer dan één hele conjunctuurgolf – met een gemiddelde economische groei van ineens nog maar 0,7% per jaar – en vele veranderingen, beslissingen, faillissementen en innovaties verder. Honderden rapporten en boeken over ‘de’ nieuwe toekomst en het nieuwe organiseren hebben sindsdien het daglicht gezien. Honderden bedrijven – startups, veranderaars – hebben al ingrijpende vernieuwingen, veranderingen, disrupties bedacht en gebracht. Hoe we werken en organiseren en wat we consumeren en produceren is enorm veranderd.
De economie lijkt (leek?) eindelijk serieus aan het herstellen. Maar marges van veel bedrijven staan onder druk, onzekerheid is nog overal. Continu doemen nieuwe zwarte zwanen op.
Hoe ziet de toekomst er nú uit? Volgens sommigen staan we nu op de drempel van een nieuw tijdperk: de 4e Industriële Revolutie. We gingen daarom weer op zoek, naar de ontwikkelingen van de 7 grote golven, en schreven een ge-update visie: ‘De FutureShift op snelheid’.
Ik wens je veel inspiratie - energize your enterprise!
Science fiction in 2009, nu heel gewoon
Toen de Grote Recessie in volle gang was, en ons 1e FutureShift-visierapport verscheen, was dit nog ondenkbaar:
- De iPad van Apple
- Herman van Rompuy wordt de 1e president van de EU
- De doorbraak van Dropbox: je bestanden niet meer thuis of op de zaak, maar in de cloud
- De IJslandse aswolk, BP Deepwater Horizon oil spill, de euro- en Griekenland-crisis, ebola in West-Afrika, zika in Zuid-Amerika
- De Arabische Lente en winter, en de migrantenstromen
- De ondergang van Kodak, Nokia en Blackberry, en van V&D en Free Record Shop
- Management-bestsellers en publicaties over high tech en het gevaar voor werkgelegenheid, zoals ‘Race against the machine’ van Erik Brynjolfsson en Andrew McAfee (Roboconomy: work has a new enemy)
- Management-bestsellers over high touch, zoals ‘Start with why’ van Simon Sinek, ‘Delivering Happiness’ van Tony Hsieh (Zappos/Amazon), ‘Drive!’ van Daniel Pink, en de opkomst van de Chief Happiness Officer
- Uber, Airbnb en vele andere (potentiële) disruptors, zoals Thuisafgehaald.nl, Peerby, Snappcar, Blendle
- Growth hacking
- De Amsterdam City Swim, The Passion, slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely
- Nederland wordt 2e en 3e op WK’s Voetbal, en haalt het EK niet
- De opkomst en ondergang van de gelikte PHEV Fisker, en de opkomst van de minstens zo gelikte Tesla, de eerste mooie en de meest succesvolle EV
- De Nest-thermostaat (‘Saving energy is a beautiful thing.’), de Amazon Dash Button
- Vandebron.nl, energie-marktplaats, waar klanten rechtstreeks kopen bij windmolen-boeren
- Aardappelzaad van Solynta
- Het Topsectorenbeleid
- 50plus-fabriek van BMW
- Zorgrobot Zora in het verzorgingstehuis
|
What’s your wave? Stap op een aanzwellende golf, volg een kern-trend, innoveer
Een paar gerenommeerde bedrijven die bezig zijn met een FutureShift (of juist niet):
- Winnaars in de retail: Bijenkorf (luxe, beleving), Action (goedkoop, verrassend), Primark (ook), Coolblue (goedkoop, supergemakkelijk); verliezers in de retail: V&D, Blokker, Dixons, Halfords, Mexx; stuck in the middle. En voor het eerst sinds lang stijgt het aantal niet-ketengebonden zelfstandigen in de winkelstraten.
- Gezond, luxe en persoonlijke touch worden steeds belangrijker in de Westerse wereld, dus verliezen traditionele frisdank en fastfood hun groei en raken zelfs al uit de gratie, en dus hebben iconische merken als Coca-Cola, Pepsi en McDonald’s het moeilijk.
- De grote consultancies hebben een unit Digital Transformation of Digital Solutions, de grote accountancies hebben een service Big Data & Analytics.
- Miele biedt een dienst aan waarbij je ‘gratis’ een wasmachine in huis geplaatst krijgt en een abonnement afsluit voor een x aantal wasjes per maand. Het gaat niet meer om het product (de wasmachine) maar om ‘dienst & resultaat’ (wassen, schone kleren, er pico bello bij lopen).
- Philips verkoopt met Hue geen lampen meer, maar licht & beleving, is bezig met het afstoten van z’n consumentenelektronica en heeft de laatste jaren sterk ingezet op gezondheidstechnologie.
- Samsung zet een serieuze stap naar de 6e technologische golf en investeert in BioLogics, om z’n biotech-capaciteiten te versterken.
- General Electric heeft z’n consumentenelektronica en z’n financieringspoot (grotendeels) verkocht en geïnvesteerd in ‘dienst & resultaat’ en het Industrial Internet (the Internet of Things, The Internet for Servicing).
- Google heeft robot-maker Boston Dynamics gekocht.
- IBM zet met Watson in op Artificial Intelligence en machine learning, maar heeft tegelijk de cloud-ontwikkeling gemist.
|
Er zijn nog geen reacties op "De FutureShift op snelheid, op weg naar de 4e Industriele Revolutie"