Vroeg zien (en zingen)
De merel is zo’n zangvogel die pakweg twee uur voor zonopkomst, als het nog echt donker is, begint te zingen.
Dus als het donker is en je vraagt je af of het ooit nog licht gaat worden en wanneer dan, let dan op het merelgezang – zodra dat begint, weet je dat de zon er aan komt en de duisternis en de kou snel zal verdrijven. De merel is daarmee geen helderziende of voorspeller, maar gewoon een vroege vogel die vliegensvlug reageert op het eerste vermoeden van licht en warmte, de zon – een vroege indicator dus.
Volgens ABN AMRO is de uitzendbranche geen graadmeter meer voor de economie (Sector Update Uitzendbranche d.d. 9 sep 2013). Merel-af, zeg maar.
Echt?
Zodra de economie in een kwartaal significant aantrekt (met 2% of meer, jaar op jaar), de productiviteit al een poosje een herstel laat zien én werkgevers ervaren of vrezen nog geen krappe arbeidsmarkt, groeit de uitzendsector. Ineens. En hard, tot vaak wel economische groei keer 7. Zo ziet een belangrijk deel van de relatie tussen onze economie en de uitzendsector er uit. En die tussen onze economie en overige flex (los en bijna-vast) en vast.
De ABU MarktMonitor, en dan in het bijzonder de Industriële uren, is hier al lang een goede, betrouwbare merel. Dankzij de ABU MarktMonitor zitten we bovenop het nieuws! Hij verschijnt frequent en snel: zo’n drie weken na afloop van vierweekse perioden laat hij zien hoe de zaken er heel kort geleden voor stonden. Dat is maanden eerder dan het CBS! Als er al iets veranderd is, dan is dat het gegeven dat flex in het algemeen en uitzenden en detacheren in het bijzonder belangrijker zijn dan ooit. Met het toegenomen belang van uitzenden en detacheren – en ondanks de relatief kleinere rol in de totale flexschil – zal de sterk cyclische uitzendsector via de ABU MarktMonitor nog steeds een geweldige merel blijken te zijn.
If it looks like nothing's happening, and it sounds like nothing's happening, and you can't find anything happening, then, well - nothing's happening!
Daarom zeg ik: de ABU MarktMonitor zingt nog niet, de uitzendsector krimpt nog licht, dus ook al willen we het zó graag, er is nog steeds niet of nauwelijks sprake van economische stabilisatie in het derde kwartaal van 2013.
En dan tot slot de hamvraag en het antwoord daarop, Little Britain parafraserend: “Is er al sprake van serieus economisch herstel? Uitzendsector says no!”
Lees mijn hele blog op ZiPconomy.nl: "Uitzendbranche: wel degelijk graadmeter voor serieus economisch herstel!"
En zie ook:
Er zijn nog geen reacties op "Graadmeter voor serieus economisch herstel"