De afgelopen jaren zijn de deeleconomie, crowdsourcing en online werkplatforms sterk in de belangstelling komen te staan. De afgelopen maanden verschenen er vele interessante publicaties, en sec in de flexbranche onder andere “Wat is de impact van platformwerk?” van de ABU en “Online Talent...
Het flexbureau 4.0 eats online werkplatforms for breakfast
Wim Davidse op 18 jun 2018
categorie: Visie
tags: Ambitie, Flex, Innovatie, Strategie, Trends, Visie
Smart flex - een 10-stappenplan voor AInnovatie
Wim Davidse op 16 okt 2017
categorie: Transformeren
tags: Flex, Innovatie, operational, excellence, nieuwe, stijl, Synthese, Toekomst, Trends
In opdracht van Pivoton - flex as a service software - schreef ik het discussion paper 'Smart flex'.
Het gaat over de grote mogelijkheden en rendementen van digitalisering; over de betekenis voor customer experience, employee augmentation en operational excellence en hun symbiose; over de...
De FutureShift op snelheid, op weg naar de 4e Industriele Revolutie
Wim Davidse op 4 feb 2016
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Trends, Visie, Innovatie, Strategie, Verandermanagement
Na de Grote Recessie heeft het tot 2015 geduurd voordat onze Nederlandse economie weer op de omvang van vóór de recessie in 2008 uitkwam. In ons 2009-rapport ‘FutureShift: surfing the waves’ schreven wij al, midden in die Grote Recessie, dat het economische herstel naar onze inschatting langzaam...
De eerste flex-cijfers over het eerste kwartaal van het eerste jaar na de zoveelste recessie (2014)
Wim Davidse op 15 apr 2014
categorie: Economie
tags: Flex, Trends, Toekomst
Serieus in de plus
De ABU MarktMonitor leverde vanochtend de uitzend- en detacheringscijfers over periode 3, dat is week 9 t/m 12. Daarmee zijn de eerste flex-feiten over het 1e ‘kwartaal’ van 2014 bekend:
- Uren u+d: + 3¼% t.o.v. Q1 2013
- Omzet u+d: + 3½% t.o.v. Q1 2013
Goede cijfers,...
Heb jij ook zo'n MOOI (werk)merk?
Wim Davidse op 22 jan 2014
categorie: Concurrentiekracht, vooruitgang en succes
tags: Aanstekelijkheid, Branding, merkmanagement, Missie, Strategie, Trends, Visie
Belangrijk én makkelijker dan je denkt!
Iedereen kent of - zelfs - 'heeft' wel een merk (in het Engels: a brand) waar hij / zij behoorlijk of zelfs he-le-maal knettergek van is. Dít (klik op het logo) is een fantastische plek om eens in merkenland te grasduinen - welke merken scoren, en...
Flex - laat je verrassen, verwarren, inspireren
Wim Davidse op 9 jan 2014
categorie: Economie
tags: Flex, Strategie, Trends, Visie
Wees regelmatig samen bezig met de nieuwe toekomst, dan word je er vanzelf succesvol in! Lees mijn interview in de Flex & Figures van januari 2014:
Voor meer informatie en achtergronden, zie mijn uitgebreide update in mijn blog van eind december.
Succes is een keuze!
Flex en de turbulente stagnatie - update 4
Wim Davidse op 27 dec 2013
categorie: Economie
tags: Ambitie, Flex, HRM, Leiderschap, Organisatie, Strategie, Trends, Visie
Het is tijd voor de vierde flex-update. Eén ding is zeker: personeelsbestanden en werk zijn wéér flexibeler geworden. En een ander ding is bijna zeker: we krijgen weer groei!
In mijn uitgebreide update met nieuwe feiten, analyses, vooruitzichten en adviezen wordt duidelijk en toegelicht...
Flex en de turbulente stagnatie - update 3
Wim Davidse op 9 apr 2013
categorie: Economie
tags: Ambitie, HRM, Leiderschap, Missie, Organisatie, Strategie, Trends, Visie
Het is tijd voor de derde flex-update. Eén ding is zeker: personeelsbestanden en werk zijn wéér flexibeler geworden.
In mijn uitgebreide update met nieuwe feiten, analyses, vooruitzichten en adviezen wordt duidelijk en toegelicht dat
- werkgevers meer flex willen, steeds hogere eisen stellen...
Flex en de turbulente stagnatie - update 2
Wim Davidse op 5 dec 2012
categorie: Economie
tags: Ambitie, HRM, Leiderschap, Missie, Organisatie, Strategie, Trends, Visie
Het is weer tijd voor de volgende flex-update.
Begin december 2011 publiceerde ik ‘Flex & de crisis: 2011 en verder’. Medio juni 2012 publiceerde ik een update. Ik was daarin – en ben dat al zo’n vijf jaar, en nog steeds – niet optimistisch over de groeikansen van de markt voor uitzenden en...
Flex en de crisis: meer flex, andere flex en succes in flex
Wim Davidse op 4 jun 2012
categorie: Economie
tags: Ambitie, HRM, Leiderschap, Missie, Organisatie, Strategie, Trends, Visie
Begin december 2011 publiceerde ik ‘Flex & de crisis: 2011 en verder’. Inmiddels zijn we een half jaar verder, en daarin is het nodige gebeurd. Onze recessie is bevestigd, de AEX, onze aandelenbeurs, zit nog steeds in een dalende trend, onze regering is gevallen, de Euro staat als nooit tevoren...
Waarde-innovatie in de Nederlandse industrie
Wim Davidse op 29 feb 2012
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Innovatie, Organisatie, Strategie, Trends, Visie, Waarde
In het rapport “Co-creatie en 3D-printtechnologie: hype, haarlemmerolie of harde waarde-creatie?” verkennen we (de sector Industrie van ABN-AMRO en ik) de mogelijkheden en gevolgen van co-creatie en 3D-printtechnologie voor een typische, Nederlandse industriële ondernemer.
Dit rapport is het...
Flex en de crisis
Wim Davidse op 1 dec 2011
categorie: Economie
tags: Ambitie, HRM, Leiderschap, Missie, Organisatie, Strategie, Trends, Visie
stand november 2011 & het komende jaar
In het laatste deel van november heeft het CBS weer allerlei nieuwe cijfers gepubliceerd en een paar oude bijgesteld, dus hoog tijd voor een frisse blik op de ontwikkeling van de economie en de arbeidsmarkt, de ontwikkeling van het flexgedrag van...
De Amerikaanse geschiedenis van China's toekomst
Wim Davidse op 17 nov 2010
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Toekomst, Trends, Visie
In dit heerlijke stuk uit TIME weer het bewijs dat ik ook in 'Amerika niest' herhaalde: de geschiedenis rijmt. Dat we er van leren!
(Emiliano Ponzi for TIME)
Amerika niest (2) - diagnose en recept
Wim Davidse op 3 nov 2010
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Toekomst, Trends, Visie
De Grote Recessie die we inmiddels ruim en breed achter ons hebben liggen, was niet zo maar een recessie. Dit was zo'n recessie die vooraf gaat aan de afronding van een periode en een nieuwe aankondigt. Op mijn blog en in mijn presentaties en InspiratieShops heb ik er al veel aandacht aan...
Amerika niest
Wim Davidse op 13 okt 2010
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Toekomst, Trends, Visie
De laatste jaren heb ik veel geschreven en gepresenteerd over de golven in onze geschiedenis. Vooruitgang en voorspoed lijken voor ons nu heel vanzelfsprekend, maar blijken dat in een breder historisch perspectief helemaal niet te zijn! Wij hebben ooit onze Gouden Eeuw (van 65 jaar) gekend, die...
"Verplichte kost"
Wim Davidse op 2 apr 2010
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Toekomst, Trends, Visie
Op 10 maart j.l. mocht ik op uitnodiging van Ursula van Zantvliet Rozemeijer van MeerBusiness Amsterdam een InspiratieSessie geven voor zo'n 100 Amsterdamse ondernemers, directeuren en leidinggevenden over de FutureShift. Hier vind je de verkorte versie van mijn presentatie. Ik verzorg...
Hoogopgeleiden, flexibiliteit, autonomie, geluk en motivatie
Wim Davidse op 2 apr 2010
categorie: Organiseren 3.0
tags: HRM, Leiderschap, Organisatie, Trends, Visie
Een poosje geleden heb ik in opdracht van Adecco Nederland het white paper "Hoogopgeleiden en flexibel werken in het nieuwe decennium" geschreven. Eind maart begon Adecco met de verspreiding en werd een persbericht uitgegeven. Naar aanleiding daarvan werd ik geinterviewd door Basti Baroncini van...
Doe de FutureCheck - ben je FutureProof?
Wim Davidse op 6 okt 2009
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Toekomst, Trends, Visie, Verandermanagement
Wat staat ons allemaal te wachten? Heb je de relevantie daarvan voor je organisatie, voor je bedrijfstak, voor je bedrijfskolom in beeld? Ben je er klaar voor, ben je FutureProof? Zo niet, wat moet en kun je doen?
De 7 grote krachten die de wereld zullen veranderen (de Ring van Vuur) worden...
Winnen in een Nieuwe Wereld
Wim Davidse op 3 jul 2009
categorie: Trends, Kondratieff & FutureShift
tags: Trends, Ambitie, Verandermanagement, Visie
Het eerste halfjaar van 2009 zit er op - en wát voor een halfjaar! Sinds de Grote Depressie van de jaren '30 van de vorige eeuw en de Tweede Wereldoorlog hebben we niet meer zo'n plotselinge en sterke economische krimp gezien, ook niet tijdens jaren '70 en '80. Bedrijven in sommige sectoren...