De Beschraenkung-strategie - groot worden door klein te blijven

In der Beschränkung zeigt sich der Meister - het is vast en zeker niet voor niets een Duits gezegde. Want de Duitsers zijn export-toppers (alleen China exporteert meer). Volgens Hermann Simon (in de jaren '90 bekend geworden door zijn boek 'Verborgen Kampioenen') zijn vooral MKB- en middelgrote bedrijven de motor achter dit succes. Deze bedrijven zijn op wereldschaal heer en meester in een nichemarkt. "[They] succeed instead through such common-sense strategies as focusing on core capabilities, delivering real value to the customer, establishing long-term relationships, innovating continuously, rewarding employees for performance, decentralized operations, and developing an unparalleled global presence. Hidden champions teach us that good management means doing many small things better than the competition-quietly, with determination, commitment, and never-ending stamina. On top of the high-performance culture of all hidden champions, the ultimate secret of their success lies in their leaders. Continuity and long-term orientation are key features of their leadership style," zo staat te lezen op de website van Simon's bedrijf. Schumpeter, columnist van The Economist onderschrijft deze inzichten volledig: "Germany's midsized companies have a lot to teach the world".

Ook Nederland - met z'n luttele 16 miljoen en een beetje inwoners hoog in de Wereld Export Top 10! genoteerd - kent z'n Verborgen Kampioenen, zoals ASEP Groep (wereldmarktleider in serviceapparatuur voor oliebronnen), Driessen (gangpadwagentjes voor in vliegtuigen), Gatsometer (apparatuur voor snelheidscontroles) en Vanderlande Industries (geautomatiseerde bagageafhandelingssystemen). Simon en z'n team hebben er voor z'n nieuwe boek 'Verborgen kampioenen van de 21e eeuw' (2010) zo'n 200 'ontdekt'.

Succes door focus - let's go!

Er zijn nog geen reacties op "De Beschraenkung-strategie - groot worden door klein te blijven"