EconomischEnthousiasmeIndexNL
Nadat onlangs door het CBS bekend werd gemaakt dat de NL economie in het 1e kwartaal van 2011 met 1,1% was gekrompen (j-op-j), zijn de leading indicators eigenlijk alleen nog maar minder positief geworden. Op basis van o.a. de AEX-trend, de inkoopmanagersindex, de vacature-indicator, het producentenvertrouwen en de ontwikkeling van de industrie en van de uitzendsector, voorziet de EconomischEnthousiasmeIndexNL voor de komende 2-3 kwartalen nog steeds stagnatie/krimp voor de NL economie.
De FutureShift
In de zomer van 2007 – nu zo’n 5 jaar geleden! - verschenen de eerste donkere wolken aan onze horizon en die bleken de voorloper van een stevige storm. Zoals gezien, ondervinden veel bedrijven, instanties en mensen daar nog steeds – en steeds meer - hinder van.
Tegelijk worden fundamenteel ingrijpende uitdagingen en kansen – zoals vergrijzing, opkomende economieën, uitputting van onze grondstofvoorraden, milieudruk, steeds snellere technologische ontwikkelingen en het ingewikkelde verlangen naar geluk – steeds manifester.
In dit blog schrijf ik er al jaren over.
Energie voor de toekomst!
Sommige bedrijven hebben sinds die zomer van 2007, in alle turbulentie, geweldig gepresteerd; veel meer bedrijven hebben dat niet en een niet onaanzienlijk aantal is zelfs onderuit gegaan. Om een paar bekendere, beursgenoteerde succes-bedrijven te noemen: Vopak, ASML, Brunel, Fugro, DSM, BESI, Unilever, Boskalis, Unit4, Nutreco, Heineken, Shell, TMC, Ahold, Imtech, Accell, Simac, THK, Arcadis - bedrijven in allerlei verschillende sectoren. Daarnaast zijn er nog tientallen andere succesvolle, meer en minder bekende kleine en grote bedrijven, in Nederland en daarbuiten. En bedrijven die ergens in de afgelopen 10-20 jaar bijna onderuit gingen maar gezonder en sterker dan ooit terug zijn gekomen.
Het kan dus wel, groeien en goed renderen! Waar halen deze bedrijven hun successen vandaan? Waarom groeien zij harder en renderen zij beter dan de overgrote meerderheid van onze bedrijven? Wat doen zij Beter?
Alles draait om een unieke, superieure klantoplossing, geleverd door energieke medewerkers – customer empowerment door medewerkers die zingeving en empowerment ervaren. De hele strategie, organisatie en leiding staan hiervoor opgelijnd. De onderneming bruist en sprankelt. Sprankelen - dat zouden meer bedrijven moeten doen.
Create your future, energize your enterprise!
Er zijn nog geen reacties op "Pessimisme en potentieel - succes is een keuze!"